Greg Hopkins is een dinosaurus, hij was overal bij, hij speelde met de grootste namen (Dizzy, Ella en Stevie Wonder…) en is met zijn xx jaar nog steeds ‘on the scene’. Zo schreef hij bijvoorbeeld alle arrangementen voor de tour van Esperanza Spalding en daarnaast geeft hij ook nog de hele week les op Berklee. Vorig semester had ik een vak van hem – Post Bebop Harmonic Interventions and Concepts. Dat klinkt heel ingewikkeld en dat was het ook. In het kort ging het eigenlijk over componeren, in een bepaalde stijl, namelijk post bop. (Jah, post bop kwam na bop en bop kwam na swing … ) Wat we dan elke week in die les deden was grootheden bestuderen en dan bijvoorbeeld een stuk componeren in de stijl van Thelonius Monk, Coltrane, Chick Corea of Horace Silver. Daarnaast gebruikten we concepten als upperstructure triads, symetrical diminisched, en layered ostinatos. Deze composities speelden we dan in klas. De manier waarop Greg lesgeeft is bizar, hij stelt je in twee uur aan de lopende band bloot aan een mix van hoge wiskunde en muzikale curiosa. Dat je oren klapperen, dingen waar je nog nooit over na hebt gedacht. Hij is een soort mad – music professor.
Dit semester volg ik weer een vak bij hem: ‘Advanced arranging for large ensemble’. Dit vak komt nadat je geslaagd bent voor het vak Bigband arrangeren, wat ik vorig semester heb gevolgd (bij Dick Lowell). In deze context is een large ensemble is dus wat groter dan Bigband, en zou dus ook strijkers kunnen hebben. Wat we gaan doen bij dit vak is heel veel bigband muziek bestuderen. Daarnaast gaan we componeren in de stijl van Duke Ellington, Gil Evans. En deze composities zullen we dan arrangeren voor de Bigband/large ensemble. Hierbij een foto van Greg waarbij hij een van zijn “Duke-isms” op het bord schrijft, deze gaat over blue note voicings 🙂
Vanavond was ik bij het concert van Greg’s Orchestra in Ryles Jazzclub Boston, waar ongeveer 18 docenten in zitten, en waarbij ze zijn arrangementen en composities spelen. Een aantal van deze docenten heb ik ook les van, en een voor een amazing muzikanten!
Meer over Greg Hopkins: http://www.greghopkins.net/#/biography
Performer, composer, and arranger Greg Hopkins first picked up the trumpet as a boy in Detroit, and to this day it would be hard to spot him without his horn. Hopkins plays even when caught in traffic on commute to Berklee College of Music, where he’s been teaching since 1974 – the year the London Times called him “a real find” for the Buddy Rich Orchestra.
That symbiosis of man and musical instrument is evident in Hopkins’ solo performances by which he has served the orchestras of Louis Bellson, Billy Maxted, Rich, and Herb Pomeroy, as well as his own small ensembles and big bands. Hopkins began his professional career in 1965, freelancing in the Detroit area for such acts as the Temptations, Marvin Gaye, and Gladys Knight until 1969, when he graduated Michigan State.
From 1969 to 1974 he toured nationally and internationally, appearing at the Newport, Monterey, and other major jazz festivals. Hopkins has also performed with Dizzy Gillespie, Ella Fitzgerald, Frank Sinatra, Stevie Wonder, Joe Williams, Tony Bennett, the Supremes, Burt Bacharach, Nancy Wilson, Lou Rawls, Mitzi Gaynor, Michel Legrand, Johnny Mathis, Shirley MacLaine, Marvin Hamlisch, and Lena Home, as well as the Boston Symphony Orchestra, the Boston Pops, and the Boston Brass Ensemble.